fredag 25 maj 2012

Skolbesök i Åsbro


Nu har jag och bina varit på besök i klass 2 i Åsbro.
Det var Veronica som är lärare där som berättade att de skulle ha ett tema om bin.
Eftersom det passar in i vårt projekt att även besöka skolor erbjöd jag mig att komma dit.

De hade redan lärt sig en hel del när jag kom.Bland annat hade de hållit på med kluriga bi-ord.
-Vad betyder pollinering?Vad är ett fluster?Varför heter det att man odlar bin osv.

 Jag hade med visningsramen med en honungsram med nyindraget nektar som blänkte.Ett gäng arbetsbin följde också med såklart.Alla barn fick komma fram och titta och lyssna på binas ivriga surrande.


Jättefina teckningar av bin med pastellkrita hade gjorts och så hade de lekt "bikull"

Hur leker man bi-kull då?
Om jag fattade rätt håller de som utsetts till bin en ärtpåse formad till en gadd. Deras uppgift är att sticka de andra barnen,som är människor (vilket barnen visste att bin inte gör med flit)
När man blivit stucken lägger man sig ner på marken och biet lämnar gadden där och springer vidare som människa.
Personen som ligger måste ha koll på "sin" människa för när den blir stucken får han resa sig upp och själv bli ett bi....låter det klurigt?!


Barnen var jätteintresserade och frågade en massa bra saker.


Jag hade med mig SBR:s Naturstig som är en massa bra frågor om bin och biodling.
De barn som ville fick komma fram och läsa en fråga för sina klasskamrater.
Sen diskuterades de olika svaren gemensamt i klassen.

De är roligt att få med sig något hem så naturligtvis fick även Åsbro-barnen rulla sig varsitt vaxljus och "Häng med in i kupan" broschyren skickades med att läsa tillsammans med de man har där hemma.

Om barnen ville se mera bin tipsade jag såklart om ett besök i Hembygdsgården i Askersund för att kika på demonstrationsbigården!

Kanske finns några framtida biodlare bland dessa barn jag besökte...//Eva

Ps.Veronica har lovat ordna några bilder som kommer här så småningom/Ds



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar