tisdag 24 april 2012

Besök i bigård av Snavlunda förskola

 

Idag har kompisar från min son Felix förskola i Snavlunda gjort ett "hemma hos besök" .

Vi hörde dem på lång väg då de promenerat hem till oss,ca 1 km,bra gjort!
Med sina reflexvästar var det fortfarande en hel del spring kvar i benen när de skulle sitta och lyssna när jag berättade om bin.Vädret var verkligen på vår sida, solen värmde skönt så vi satt utomhus.
Jag hade fångat några bin i en glasburk för att barnen på nära håll skulle se de stora pollenklumpar bina hade runt benen.
Visade också demokupan som kommer finnas i Hembygdsgården.Självklart tog jag på bidräkten också!

Efter lite provsmakning av honung och förhållningsregler att ta det försiktigt vid kupan flyttade vi oss till min enda kupa.


Barnen satt lugnt och kikade på bina som landade fullastade med pollen på flusterbrädan för att sedan försvinna in i kupan.

   
Sen tittade barnen på höns o kycklingar vilka väckte nästan mer intresse än bina.
  

Innan de gjorde sig redo för promenad tillbaka lagom till lunch fick de rulla sig ett vaxljus var och fick den obligatoriska broschyren och boken "Holgers honung"



Felix visar sitt snygga vaxljus. 

 //Skriver Eva Sääv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar